انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۴۴) احادیث در باره احمق و حماقت

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
احادیث در باره احمق و حماقت
فهرست احادیث
{۱} نكوهش حماقت
{۲} صفات احمق
{۳} همنشينى با احمق
{۴} درمان احمق
{۵} احمق ترين آدمها
{۶} جواب احمق
     
{۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمْقُ أدْوَأُ الدّاءِ.
بى خردى، بدترين درد است.
( غرر الحكم : ۶۸۷ )
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ داءٌ لا يُداوى، و مَرَضٌ لا يَبْرأُ.
بى خردى، دردى بى درمان و مرضى لا علاج است.
( غرر الحكم : ۱۷۹۳ )
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ أضَرُّ الأصْحابِ.
 بى خردى، زيانبارترين همنشين است.
( غرر الحكم : ۵۰۰ )
{۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ شَقاءٌ.
 بى خردى، بدبختى است.
( غرر الحكم : ۲۰۷ )
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ في الوطَنِ غُربَةٌ.
 بى خردى، غريب بودن در وطن است.
( غرر الحكم : ۱۲۹۲ )
{۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام): الأحمَـقُ غريـبٌ في بَلْدَتِـهِ، مُهانٌ بَينَ أعِزّتِهِ.
بى خرد حتّى در شهر خود غريب است و در ميان عزيزانش، خوار.
( غرر الحكم : ۱۷۲۸ )
{۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أضَرُّ شَيءٍ الحُمْقُ.
 زيانبارترين چيز، بى خردى است.
( غرر الحكم : ۲۸۸۴ )
{۸} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أفْقَرُ الفَقْرِ الحُمْقُ.
بدترين فقر، بى خردى است.
( غرر الحكم : ۲۸۴۹ )
{۹} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)فَقْرُ الحُمقِ لا يُغْنيهِ المالُ.
 فقرِ بى خردى را ثروت برطرف نمى كند.
( غرر الحكم : ۶۵۴۹ )
{۱۰} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)ما العَدُوُّ إلى عَدُوِّهِ أسْوأَ تَضْيِيعا مِن الأحمَقِ إلى نَفْسِهِ.
 زيانى كه بى خرد به خود مى زند دشمن به دشمنش نمى زند.
( نهج السعادة : ۳/۲۲۵ )
{۱} عيسى عليه السلام ـ در پاسخ به اين سؤال كه احمق كيست ؟ ـ فرمود :
المُعجَبُ برأيهِ و نَفْسِهِ ، الّذي يَرى الفَضلَ كُلَّهُ لَه لا علَيهِ ، و يُوجِبُ الحقَّ كُلَّهُ لنَفْسِهِ و لا يُوجِبُ علَيها حقّا ، فذاكَ الأحمَقُ الّذي لا حِيلةَ في مُداواتِه.
خود رأى خودپسند ، كسى كه هرچه فضيلت است از آن خود مى داند و براى ديگران، بر خود هيچ فضيلتى قائل نيست، همه حقوق را براى خود مى داند و هيچ حقّى براى ديگران بر خود قائل نيست. اين است آن احمقى كه چاره اى براى درمان او وجود ندارد .
( الاختصاص : ۲۲۱ ، باب عُجب)
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الأحمَقُ إنِ اسْتُنبِهَ بجَميلٍ غَفَلَ ، و إن اسْتُنْزِلَ عن حَسَنٍ نَزَلَ ، و إن حُمِلَ على جَهْلٍ جَهِلَ ، و إنْ حَدّثَ كَذبَ ، لا يَفْقَهُ ، و إنْ فُقِّهَ لا يَتَفَقّه .
احمق را اگر به كار خوبى متوجّه كنى، غافل مى شود ، اگر بخواهى از نيكى دست بكشد، دست مى كشد ، اگر به نادانى وادارش كنى، در پى نادانى مى رود ، چون سخن گويد، دروغ به زبان آورد ، فهم ندارد و اگر هم به او تفهيم كنى، نمى فهمد .
( الخصال : ۱۱۶/۹۶ )
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مَن نَظرَ في عُيوبِ النّاسِ فأنْكَرها ثُمّ رَضِيَها لِنَفْسِهِ فذلكَ الأحمَقُ بعَينِهِ .
كسى كه عيبهاى ديگران را ببيند و آنها را زشت شمارد اما همان عيبها را در خود بپسندد، احمق واقعى است .
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۴۹  )
{۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)تُعرفُ حَماقَةُ الرّجُلِ بالأشَرِ في النِّعمَةِ ، و كَثْرَةِ الذُّلِّ في المِحْنَةِ .
حماقت انسان، از اين راه شناخته مى شود كه در هنگام برخوردارى سرمست شود و در تنگدستى خود را بسيار خوار كند .
( غرر الحكم : ۴۵۲۰  )
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)تُعرَفُ حَماقَةُ الرّجُلِ في ثلاثٍ : في كلامِهِ فيما لا يَعْنيهِ ، و جَوابِهِ عَمّا لا يُسألُ عَنهُ ، و تَهَوُّرِهِ في الاُمورِ .
حماقت آدمى، از سه چيز شناخته مى شود: از بيهوده گوييهايش، از پاسخ دادنش به چيزى كه از او سؤال نمى شود، و از تهوّرش در كارها
( غرر الحكم : ۴۵۴۲ )
{۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الأحمَقُ ··· لا يَنْفَكُّ عن نَقْصٍ و خُسْرانٍ .
 آدم احمق ··· هيچ گاه از عيب و زيان كارى جدا نيست .
( غرر الحكم : ۱۷۹۰ )
{۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن أماراتِ الأحمَقِ كَثْرَةُ تَلَوُّنِهِ .
 از نشانه هاى احمق اين است كه هر دم به رنگى در مى آيد .
( غرر الحكم : ۹۴۴۵ )
{۸} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن دلائلِ الحُمقِ دالّةٌ بغَيرِ آلةٍ ، و صَلَفٌ بغَيرِ شَرَفٍ.
به خود نازيدن، بى آن كه اسباب آن فراهم باشد و خود ستايى، بدون برخوردارى از شرافت لازم، از نشانه هاى حماقت است.
( غرر الحكم : ۹۴۱۸ )
{۹} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)احْذَرِ الأحمَقَ ؛ فإنَّ الأحمَقَ يَرى نَفْسَهُ مُحْسِنا و إنْ كانَ مُسيئا ، و يَرى عَجْزَهُ كَيْسا و شَرَّهُ خَيرا .
از احمق بر حذر باش ؛ زيرا آدم احمق، خودش را اگر چه بدكار باشد ، نيكوكار مى داند و ناتوانيش را زيركى و شرّ و بديش را خير و خوبى مى شمارد .
( نهج السعادة : ۳/۲۲۵ )
{۱۰} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ يُوجِبُ الفُضولَ .
 حماقت موجب كارهاى بيهوده مى شود .
( غرر الحكم : ۹۳۶ )
{۱۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الحُمقُ الاسْتِهْتارُ بالفُضولِ ، و مُصاحَبَةُ الجَهولِ .
 شيفتگى به كارهاى بيهوده و همنشينى با نادان حماقت است .
( غرر الحكم : ۱۹۱۴ )
{۱۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الأحْمقُ لا يَحسُنُ بالهَوانِ .
آدم احمق، با تحقير و خوارى هم درست نشود.
( غرر الحكم : ۱۲۳۶ )
{۱۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)رُكوبُ المَعاطِبِ عُنوانُ الحَماقَةِ .
دست زدن به كارهاى مهلك نشانه بى خردى است .
( غرر الحكم : ۵۴۲۱  )
{۱۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)للأحمَقِ مَعَ كُلِّ قَولٍ يَمينٌ .
 شخص احمق با هر سخنش سوگندى همراه است.
( غرر الحكم : ۷۳۳۶ )
{۱۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن الحُمقِ الاتِّكالُ على الأملِ .
 تكيه كردن به آرزو، از حماقت است .
( غرر الحكم : ۹۲۸۵ )
{۱۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)لا يَسْتَخِفُّ بالعِلمِ و أهلِهِ إلاّ أحمَقُ جاهِلٌ .
 كسى، جز احمق نادان، دانش و دانشمندان را خفيف نمى شمارد .
( غرر الحكم : ۱۰۸۰۷ )
{۱۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)لا تَرُدَّ على النّاسِ كلَّ ما حَدّثوكَ ؛ فكفى بذلكَ حُمْقا .
 سعى نكن هرچه مردم براى تو مى گويند ردّ كنى كه اين نشانه حماقت است.
( غرر الحكم : ۱۰۲۵۱ )
{۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)كُنْ على حَذَرٍ مِن الأحمَقِ إذا صاحَبْتَهُ، و مِن الفاجِرِ إذا عاشَرْتَهُ، و مِن الظّالِمِ إذا عامَلْتَهُ .
هرگاه با احمق همنشين شدى و هرگاه با بدكار معاشرت كردى و هرگاه با ستمگر برخورد نمودى بر حذر باش.
( غرر الحكم : ۷۱۸۵ )
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)عَدُوٌّ عاقِلٌ خَيرٌ مِن صَديقٍ أحمَقَ .
 دشمنِ دانا، بهتر از دوستِ نادان است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۱۲/۷۰ )
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)بُعدُ الأحمَقِ خَيرٌ مِن قُرْبِهِ ، و سُكوتُهُ خَيرٌ مِن نُطْقِهِ .
دورى احمق، بهتر از نزديك بودن اوست، و سكوتش بهتر از سخن گفتنش .
( غرر الحكم : ۴۴۵۱  )
{۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)النَّظَرُ إلى الأحمَقِ يُسْخِنُ العَينَ .
 نگاه كردن به احمق روشنى چشم را مى برد.
( تحف العقول : ۲۱۴ )
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مُقاساةُ الأحمَقِ عذابُ الرُّوحِ
تحمّل كردن احمق، مايه عذاب روح است .
( غرر الحكم : ۹۸۳۱ )
{۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)احْذَرِ الأحمَقَ ؛ فإنّ مُداراتَهُ تُعَنِّيكَ ، و مُوافَقَتَهُ تُرْدِيكَ ، و مُخالَفَتَهُ تُؤذِيكَ ، وَ مُصاحَبَتَهُ وَبالٌ عَلَيكَ .
از احمق دورى كن ؛ زيرا كه مدارا كردن با او، تو را به رنج مى افكند و سازگارى با او، تو را هلاك مى كند و مخالفت با او، آزارت مى دهد و همراهى با او، باعث سختى و گران بارى توست.
( غرر الحكم : ۲۵۹۳ )
{۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مَوَدّةُ الأحمَقِ كشَجَرَةِ النّارِ يأكُلُ بَعْضُها بَعْضا .
 دوستى با احمق، مانند درخت آتش است كه شاخه هايش يكديگر را مى سوزانند.
( غرر الحكم : ۹۸۲۷ )
{۸} امام سجّاد (عليه السلام)در سفارش به فرزند بزرگوار خود حضرت باقر (عليه السلام) فرمود:
إيّاكَ يا بُنيَّ أنْ تُصاحِبَ الأحمَقَ أو تُخالِطَهُ، و اهْجُرْهُ و لا تُحادِثْهُ؛ فإنّ الأحمَقَ هُجْنَةٌ غائبا كانَ أو حاضِرا، إنْ تَكَلَّم فضَحَهُ حُمقُهُ، و إنْ سَكَتَ قَصُرَ بهِ عِيُّهُ، و إنْ عَمِلَ أفسَدَ، و إنِ اسْتُرعِيَ أضاعَ. لا عِلمُهُ مِن نَفْسِهِ يُغْنيهِ، و لا عِلمُ غَيرهِ يَنْفَعُهُ، و لا يُطيعُ ناصِحَهُ، و لا يَستريحُ مقارِنُهُ، تَوَدُّ اُمُّهُ أنّها ثَكَلَتْهُ، و امْرَأتُهُ أنّها فَقَدتْهُ، و جارُهُ بُعدَ دارِهِ، و جَليسُهُ الوَحْدةَ مِن مُجالَسَتِهِ. إنْ كانَ أصْغَرَ مَن في المَجلِسِ أعْنى مَن فَوقَهُ، و إنْ كانَ أكْبَرَهُم أفْسَدَ مَن دُونَهُ.
 فرزندم! از همنشينى يا رفت و آمد با احمق بپرهيز و از او دورى كن و با وى همسخن مشو ؛ زيرا آدم احمق، غايب باشد يا حاضر ، پست و فرومايه است ؛ هرگاه زبان به سخن گشايد حماقتش او را رسوا كند و هرگاه خاموش شود به دليل ناتوانى در سخن گفتن باشد ، اگر كارى كند خرابى به بار آورد و چون مسؤوليتى به عهده گيرد آن را تباه سازد ، نه علم خودش به كار او مى آيد و نه دانش ديگران سودش مى رساند ، به سخن خيرخواه خود گوش نمى دهد، و همنشينش از دست او آسوده نيست ، مادرش آرزوى مرگ او را دارد و همسرش آرزوى از دست دادن او را و همسايه اش آرزوى رفتن از همسايگى اش را و همنشينش آرزوى خلاصى از همنشينى او را. اگر در مجلسى كمترين فرد مجلس باشد بالاتر از خود را به رنج افكند و اگر بالاترين فرد باشد فرو دستان خود را به فساد و تباهى كشاند .
( الأمالي للطوسي : ۶۱۳ / ۱۲۶۸ )
{۹} قال الصادق (عليه السلام)مَن لَم يَجْتَنِبْ مُصادقَةَ الأحمَقِ أوْشَكَ أنْ يَتَخلّقَ بأخْلاقِهِ .
هركه از دوستى با احمق دورى نكند بزودى خلق و خوى او را به خود گيرد .
( الأمالي للصدوق : ۳۴۳ / ۴۰۹ )
{۱} امام صادق (عليه السلام): عيسى بن مريم گفت:
إنّ عيسى بنَ مَريمَ عليه السلام قالَ: داوَيْتُ المَرْضى فشَفَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و أبْرَأتُ الأكْمَهَ و الأبْرَصَ بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ المَوْتى فأحْيَيتُهُم بإذنِ اللّه ِ ، و عالَجْتُ الأحمَقَ فلَم أقْدِرْ على إصْلاحِهِ .
 بيماران را طبابت كردم و به اذن خدا آنان را درمان كردم ، كورانِ مادر زاد و مبتلايان به پيسى را به اذن خدا بهبود بخشيدم ، و مردگان را به اذن خدا زنده كردم، اما احمق را نتوانستم اصلاح كنم .
( الاختصاص : ۲۲۱ )
{۱} قال رسول الله (صلى الله عليه و آله و سلّم): أحمَقُ الحُمْقِ الفُجورُ.
 بدترين حماقت، نابكارى و هرزگى است .
( الأمالي للصدوق : ۵۷۷/۷۸۸ )
{۲} آقا أمیرالمؤمنین على (عليه السلام) در پاسخ به سؤال از احمق ترين آدمها ـ فرمودالمُغْتَرُّ بالدُّنيا و هُو يَرى ما فيها مِن تَقَلُّبِ أحْوالِها .
كسى كه دگرگونيهاى دنيا را مى بيند و باز، دلبسته و فريفته آن مى شود .
( معاني الأخبار : ۱۹۹/۴ )
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أحمَقُ النّاسِ مَن ظَنَّ أنّهُ أعْقَلُ النّاسِ .
احمق ترين مردم كسى است كه خود را خردمندترين مردم مى داند .
( غرر الحكم : ۳۰۸۹ )
{۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أحمَقُ النّاسِ مَن يَمْنَعُ البِرَّ و يَطْلُبُ الشُّكْرَ ، و يَفعَلُ الشَّرَّ و يَتَوقّعُ ثَوابَ الخَيرِ .
 احمق ترين آدمها كسى است كه خوبى نمى كند و انتظار تشكر دارد و بدى مى كند و توقع پاداش نيك دارد .
( غرر الحكم : ۳۲۸۳ )
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أحمَقُ النّاسِ مَن أنْكَر على غَيرِهِ رَذيلَةً و هُو مُقيمٌ علَيها .
احمق ترين مردم كسى است كه عيب ديگران را زشت مى شمارد، در حالى كه خود آن عيب را داراست .
( غرر الحكم : ۳۳۴۳ )
{۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أكثَرُ النّاسِ حُمْقا الفَقيرُ المُتَكبِّرُ .
احمق ترين مردم، تهيدست متكبّر است .
( غرر الحكم : ۳۱۶۳)
{۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أحمَقُ الحُمْقِ الاغْتِرارُ .
بدترين حماقت، غفلت است .
( غرر الحكم : ۲۹۱۵ )
{۸} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)أكبَرُ الحُمْقِ الإغْراقُ في المَدحِ و الذَّمِّ .
بزرگترين حماقت، افراط در ستايش و نكوهش است .
( غرر الحكم : ۲۹۸۵ )
{۹} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن أعظَمِ الحُمْقِ مُؤاخاةُ الفُجّارِ .
 دوستى كردن با نابكاران، بالاترين حماقت است .
( غرر الحكم : ۹۳۱۲ )
{۱۰} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)لا حُمقَ أعظَمُ مِن الفَخْرِ .
حماقتى بالاتر از فخر فروشى نيست.
( غرر الحكم : ۱۰۶۵۵ )
{۱۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن كمالِ الحَماقَةِ الاخْتِيالُ في الفاقَةِ .
 تكبّر داشتن در زمان تنگدستى، از كمال حماقت است .
( غرر الحكم : ۹۳۰۲ )
{۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)لا عُوقِبَ الأحمَقُ بمِثْلِ السُّكوتِ عَنه .
احمق به چيزى مانند سكوت در برابر او، مجازات نشده است .
( الأمالي للمفيد : ۱۱۸/۲ )
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)السُّكوتُ على الأحمَقِ أفضَلُ (مِن) جَوابِهِ .
سكوت در برابر احمق، بهتر از جواب دادن به اوست .
( غرر الحكم : ۱۱۶۰ )
{۱} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)العاجِلَةُ غُرورُ الحَمْقى .
دنياى زودگذر، فريب دهنده مردمان احمق است .
( غرر الحكم : ۸۹۶ )
{۲} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الآمالُ غُرورُ الحَمقى .
 آرزوها نابخردان را مى فريبد .
( غرر الحكم : ۶۳۱ )
{۳} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الدُّنيا غَنيمَةُ الحَمقى .
 دنيا، غنيمت ابلهان است .
( غرر الحكم : ۱۱۱۰ )
{۴} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)اللّهوُ قُوتُ الحَماقَةِ .
 هوسرانى خوراك حماقت است .
( غرر الحكم : ۹۳۷ )
{۵} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)الفَرَحُ بالدُّنيا حُمْقٌ .
شاد شدن به دنيا، حماقت است .
( غرر الحكم : ۴۵۴ )
{۶} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)التَّكبُّرُ عَينُ الحَماقَةِ .
گردن فرازى، عين حماقت است .
( غرر الحكم : ۸۸۹ )
{۷} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن الحُمقِ الدّالّةُ على السُّلطانِ .
نازيدن و گستاخى بر پادشاه از حماقت است .
( غرر الحكم : ۹۴۴۰ )
{۸} قال أمیرالمؤمنین على (عليه السلام)مِن الخُرْقِ المُعاجَلةُ قبلَ الإمْكانِ ، و الأناةُ بَعدَ الفُرْصَةِ .
شتاب كردن در كارى پيش از توانايى بر آن و درنگ كردن بعد از دست يافتن به فرصت، نشانه حماقت است.
( نهج البلاغة : الحكمة ۳۶۳ )
{۹} قال الحسن (عليه السلام)ما أعْرِفُ أحَدا إلاّ و هُو أحمَقُ فيما بَينَهُ و بَينَ ربِّهِ .
هيچ كس را نمى شناسم جز آن كه در آنچه ميان او و پروردگار اوست احمق است .
( بحار الأنوار : ۷۸/۱۰۷/۱۱ )
میزان الحکمه،جلد سوم.
پس از ویرایش و زیبا سازی به نقل از:

تاریخ به روزرسانی: سه شنبه, ۱۱ آذر ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -