١ – خواندن صیغه عقد موقت
سؤال: این جانب جوانی هستم 21 ساله که در حال حاضر با شرایطی که دارم نمتوانم ازدواج کنم وبا شرایطی هم که در جامعه امروز است کنترل کردن شهوات برای این جانب سخت شده است البته با توجه به اینکه گفته شده برای جلوگیری از این مسئله شرایطی که گفته شده است مانند گرفتن روزه وغیره ..... را هم انجام داده ام ولی با شرایطی که دارم این مسئله خیلی سخت شده بعضی از دوستان مذهبی مسئله صیغه را برای من مطرح کرده اند می خواستم سئوال کنم که من می توانم با توجه به مسائل اسلام این کار را انجام دهم وآیا خواندن صیغه عقد موقت به توسط خودم درست است البته به زبان فارسی وصحیح آن
جواب: عقد موقت برای شما اشکالی ندارد و می توانید صیغه را از روی رساله بخوانید (ولی ازدواج موقت دختر باکره بدون اذن پدر جایز نیست).
٢ – نحوه خواندن صیغه اگر خود مرد وکیل باشد
سؤال: زنی را که عده طلاق او تمام شده پس از تعیین مهریه و مدت صیغه از او چنین وکالت گرفتم:خانم فلانی آیا به بنده وکالت میدهید شمارابه عقد موقت آقای فلانی(خودم)بامهریه معلوم و مدت معلوم دربیاورم؟
پس از تایید او باتوجه به رساله صیغه راچنین خواندم:متعت موکلتی موکلک فی المدة المعلومه عل المهر المعلوم \" و خود نیز \"قبلت\" گفتم
آیا این صیغه صحیح میباشد؟
جواب: خیر، باید این گونه باشد، مَتّعتُ مُوَکِّلَتی لِنَفسی فِی المُدَّةِ المَعلومَة عَلیَ المَهر المَعلوم.
قَبِلتُ.
٣ – لزوم خواندن صیغه جدید بعد از اتمام مدت صیغه قبل
سؤال: پس از اتمام مدت صیغه چگونه میتوان آنرا تمدید کرد؟
جواب: پس از اتمام مدت لازم است دوباره صیغه خوانده شود.
٤ – نحوه اجرای صیغه اگر خود مرد وکیل زن باشد
سؤال: اگر مرد بخواهد صیغه موقت را جاری کند و زن قبول کند، صحیح است؟ متن صیغه چگونه می شود؟ اگر مردی بخواهد زنی را وکالتاً برای خود عقد موقت کند چه باید بگوید؟
جواب: در صورت اول مرد بگوید من تو را برای این مدت و این مهریه به همسری خود درآوردم و زن هم قبول کند و در صورت دوم مرد بگوید موکله خودم فلان کس را برای این مدت و با این مبلغ به عقد خودم درآوردم، بعد بگوید من هم قبول کردم.
٥ – کفایت عبارت «مدة معلومة» به جای ذکر خود مدت
سؤال: آیا ذکر خود مدت در هنگام اجرای صیغه لازم است یا اینکه همان تفاهم زن و مرد بر مدت تعیین شده در بین خودشان کافی است؟
جواب: چنانچه با توافق و تفاهم یکدیگر مدت عقد را معین کرده باشند، اصطلاح «مدة معلومة» اشاره به همان توافق اولیه آنها دارد و صحیح است.
٦ – اجرای صیغه عقد نکاح توسط روحانی سنی
سؤال: اگر روحانى سُنّى عقد نکاح پسر یا دختر شیعه را بخواند، حکمش چیست؟
جواب: در صورتى که شرایط معتبره نزد شیعه در آن رعایت شود اشکالى ندارد.
٧ – تقدم زوج یا زوجه در اجرای صیغه عقد
سؤال: در اجراى صیغه عقد دائم، زوج باید مقدّم شود، یا زوجه؟
جواب: تفاوتى نمى کند; ولى تقدّم زوجه بهتر است.
٨ – نحوه متعه زنان اهل کتاب
سؤال: در صورت جایز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آیا باید صیغه عقد به زبان عربى خوانده شود یا همان توافق بین 2 نفر بر سر زمان و مهریّه (در قالب هدیه) کفایت مى کند ؟
جواب: در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جایز است ولى باید به آنها تفهیم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که یک نوع آن عقد موقّت است که در برابر آن هدیه اى پرداخت مى شود.
٩ – عدم تصریح به نام واقعی در زمان اجرای صیغه
سؤال: آیا در هنگام خواندن صیغه اگه فامیلی واقعی را نگوییم، این امر صیغه را باطل میکند؟
جواب: باید فامیلی واقعی گفته شود یا اگر کسی به نام دیگری مشهور است آن نام ذکر شود و یا به صورتی اشاره شود که طرفین مشخص گردند.
١٠ – به زبان آوردن خطبه عقد دائم یا موقت
سؤال: آیا برای عقد موقت یا دایم به زبان آوردن خطبه واجب است؟ آیا بدون به زبان آوردن خطبه، عقد باطل می باشد؟
جواب: آری، باید صیغه عقد تلفظ شود.
١١ – به زبان آوردن خطبه عقد دائم یا موقت
سؤال: آیا برای عقد موقت یا دایم به زبان آوردن خطبه واجب است؟ آیا بدون به زبان آوردن خطبه، عقد باطل می باشد؟
جواب: آری، باید صیغه عقد تلفظ شود.
١٢ – نحوه متعه زنان اهل کتاب
سؤال: در صورت جایز بودن متعه اهل کتاب در کشورهاى غربى آیا باید صیغه عقد به زبان عربى خوانده شود یا همان توافق بین 2 نفر بر سر زمان و مهریّه (در قالب هدیه) کفایت مى کند ؟
جواب: در صورتى که آشنا به عربى نباشد به هر زبانى جایز است ولى باید به آنها تفهیم گردد که عقد ازدواج در اسلام دو نوع است که یک نوع آن عقد موقّت است که در برابر آن هدیه اى پرداخت مى شود.
١٣ – عدم لزوم تقدم ایجاب بر قبول در عقد
سؤال: آیا در عقد نکاح، تقدّم ایجاب بر قبول لازم است؟
جواب: لازم نیست; ولى بهتر است ایجاب مقدّم شود.