انهار
انهار
مطالب خواندنی

محرّمات احرام

بزرگ نمایی کوچک نمایی

سؤال: کفاره سرمه برای زن محرمه چیست؟ و آیا فرقی بین سرمه دارای بوی خوش و بی بوی خوش وجود دارد؟

جواب: در سرمه کشیدن کفاره نیست لاکن اگر در سرمه بوی خوش باشد احتیاط کفاره دادن است.

سؤال: آیا پوشیده شدن روی تمام پا موجب کفاره است؟  و کفاره ان چیست؟

جواب: احوط ثبوت کفاره گوسفند است.

سؤال: آیا شرایطی که در قربانی معتبر است در حیوانی که به عنوان کفاره سر بریده می شود شرط است؟

جواب: شرط نیست.

سؤال: ایا محرم می تواند در شب هنگام پیمودن راه زیر سقف برود مثلا میقات تا مکه را در ماشین سقف دارسوار شود؟

جواب: قدر متیقن از اخبار حرمت استظلال در روز است چه ابر باشد یا آفتاب اما در شب مقتضای برائت جواز است.

سؤال: آیا انداختن پتوی دوخته در موقع خوابیدن از محرمات احرام است و لباس صدق می کند یا نه؟

جواب: احوط ترک است.

سؤال: آیا حرمت استظلال  اختصاص به هنگام پیمودن راه دارد و یا در جایی که منزل کرده و برای استراحت و غذا خوردن پیاده شده و مانند ان هم نباید زیر سایه برود؟

جواب: در جایی که منزل می کند سایقه قرار دادن اشکال ندارد هر چند برای کار خود در رفت و امد باشد و ننشیند.

سؤال: آیا پس از انکه حاجی در مکه منزل کرد و هنگام رفتن به حرم و یا به جای دیگر می تواند زیر سایه برود یا نه؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا محرم در شهر مکه و یا پیمودن فاصله بین منی و مکه می تواند از داخل تونل حرکت کند در حالی که راه دیگری هم که دورتر است وجود دارد؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: آیا محرم هنگام وقوف به عرفات در حال جابجا شدن در عرفات مثلا رفتن به مسجد نمره می تواند زیر سایه برود؟

جواب: مانع ندارد.

سؤال: در ایامی که محرم در منی است و هنوز حلق نکرده است آیا می تواند هنگام رفتن به مسجد خیف و برای رمی جمره یا قربانگاه در بین راه زیر سایه برود؟

جواب: اشکال ندارد.

سؤال: با توجه به اینکه مسجد تنعیم (میقات عمره مفرده) اینک داخل شهر مکه قرار گرفته آیا پس از احرام در مسجد تنعیم، تظلیل  از آنجا تا مسجد الحرام یا تا محل اقامت جایز است یا نه؟

جواب: در فرض مزبور استظلال مانع ندارد.

سؤال: پس از آنکه حاجی در یکی از مواقیت محرم شد آیا به مجرد ورود به شهر فعلی مکه  (با توجه به توسعه آن)  تظیل بی مانع است یا باید به محل اقامت وارد شود و از ان به بعد تظلیل بی اشکال است؟

جواب: به مجرد ورود به شهر فعلی مکه استظلال جایز است.

سؤال:عبور از تونلها و پلهایی که در منی احداث شده جایز است یا نه؟

جواب: جایز است.

سؤال: پوشیدن دمپایی که مقداری از روی پا را می گیرد برای مرد در حال احرام جایز است هر گاه دوخته باشد؟

جواب: هر گاه تمام روی پا را نپوشاند اشکال ندارد هر چند دوخته باشد.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -