انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم چگونگی نمازهای قضا مرجع تقلید آیةالله امام خامنه ای (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام من هر نمازی که می خونم بعدش نماز قضاش رو می خونم
مثلا نماز ظهر ، نماز قضا ظهر ، نماز عصر ، نماز قضا عصر
آیا درسته؟
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأُمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به پایگاه اینترنتی انهار
بزرگوار
خدا را شکرگزار باشید که به شما توفیق انجام نمازهای قضا شده را عطا شده است زیرا بسیاری از افراد نماز و روزه قضا دارند ولی در قضا کردن آنها همت نمی‌کنند و فقط وصیت می‌کنند در حالی که اگر وصیت شود معلوم نیست که کسی که به وصیت عمل کند یا اگر کسی پیدا شود که به وصیت عمل کند معلوم نیست عمل را درست انجام دهد زیرا بسیاری از افراد نماز و روزه استیجاری را حتماً می‌خوانند اما متاسفانه نماز بسیاری از آنها اشکال دارد ولی اینکه خداوند به شما توفیق همت کردن در قضای عبادات را داده است حتماً شکرگزار باشید و شیوه‌ای را که شما انتخاب کرده‌اید صحیح است و نمازهای قضایتان درست می‌باشد.
اما شیوه‌ای را به شما آموزش می‌دهم که اگر بخواهید نمازهای قضایتان خوانده شود و چیزی به گردنتان باقی نماند با این شیوه می‌توانید با علاقه و شوق و همت بیشتر نمازهای قضای خود را بخوانید و آن شیوه این است که:
۱- مستحبات را ترک کنید؛ مثلاً اذان و اقامه و قنوت که مستحبت را نخوانید تا لااقل با انجام واجبات نماز؛ نمازهای قضا از دوشتان برداشته شود و بدهکار حکم الله نباشید.
۲- چون مطابق با فتوای تمام مراجع عظام تسبیحات اربعه فقط یکیش واجب هست شما در رکعت سوم و چهارم یک بار تسبیحات اربعه بخوانید.
۳- چون دو سلام اول نماز بعد از تشهد مستحب است و فقط سلام آخر واجب هست بعد از تشهد فقط سلام آخر را بخوانید.
۴- چون بیشتر مراجع عظام و نیز مرجع تقلیدتان امام خامنه‌ای؛ ترتیب در نمازها را واجب نمی‌داند شما برای اینکه شوق بیشتری به خواندن نمازهای قضا پیدا کنید می‌توانید مثلاً یک بار ۱۰ نماز ظهر یکجا به جا آورید پس از آنکه تمام شد در روز و فرصت دیگر ۱۰ نماز عصر به جا بیاورید و همینطور بقیه نمازها.
۵- خواندن نمازهای قضا وقت خاصی ندارد یعنی مانند نمازهای یومیه که باید در وقت خودش خوانده شود اما نمازهای قضا را در هر زمان می‌توانید بخوانید مثلاً می‌توانید اول روز یا آخر شب که فراغ بال دارید و فرصت شما زیادتر و بهتر است نمازهای قضا را در یک جلسه بخوانید و همیشه مانند صبح و ظهر و عصر خود را مشغول به نماز قضا نکنید بلکه در یک جلسه آنها را به جا آورید تا وظایف شرعی خود را درباره نمازهای قضا انجام داده باشید. والله عالم.

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  
 



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -