انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم پاک و نجسی همه جا مرجع تقلید آیةالله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال باسلام بنده ۲۰ سال مکانیک در کارگاه دولتی تعمیرات قطار هستم حدود ۳۰ قطار هست که موتور هیدرولیک و کمپرسور که هر کدام اینها ۳۰۰ لیتر روغن میگیره گاهی دست یکی حین کار زخمی میشه با روغن مخلوط میشه آیا حرارت روغن باعث میشه حالت روغن عوض بشه من اینها رانجس میدانم ۲۰ سال درگیرم همه جا کارگاه اچارها روغن گازوئیل همه رانجس می‌دانم.
چند بار آمدم که سر کار نروم با هیچ کدام از همکاران رفت و آمد ندارم وسواس شدیدی گرفتم چون تمام قطارها نجس هست آچار و موبایل که دستشون میخوره نجس هست روی فرشهای اتاق راه نمی‌روم نجاتم دهیم آیا متنجس هستن الان هم یکی از اقوام ام رفته خواستگاری دختر همکارم دعوت کرده الان خانه اینها را نجس میدانم چون توی کارگاه کار می‌کنه و عرق که ته کفش رفته روی فرش کارگاه نجس هست کفشش را که می‌ره خانه میپوشه با همان می‌ره خانه خودشون آنجا را نجس کرده چند بار آمدم نماز نخوانم از نظر فکری داغونم راهکار بفرمایید انجام بدهم دیگه بریده ام از اینجا همش لباس عوض می‌کنم لباسها که روغنی یا گازوئیل میشه با کسی دست نمیدهم چون دستشان موبایل را می‌گیرند واقعا راهنمایی کنید اصلا فکر من درسته خسته ام خسته
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی(مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
بنده سوال‌های زیادی دریافت می‌کنم پاسخ به سوال‌های افراد وسواسی یک طرف پاسخ به ده‌ها سوال غیر وسواسی طرف دیگر
مثلاً گاهی ده بیست سوال به راحتی و سریع پاسخ داده می‌شود اما سوال یک وسواسی به راحتی پاسخ داده نمی‌شود.
گاهی پاسخ به یک سوال دو سه الی پنج دقیقه وقت می‌خواهد اما گاهی پاسخ وسواسی حداقل نیم ساعت، یک ساعت و گاهی چند ساعت وقت می‌خواهد
معمولاً پاسخ به سوال‌های عادی موجب شعف و آرامش و خوشحالی می‌شود اما پاسخ به سوال‌های وسواسی‌ها موجب اضطراب و ناراحتی و سردرد می‌شود زیرا هنگام خواندن سوال‌های وسواسی سردردهای شدید عارض می‌شود و عوارض منفی زیادی وجود انسان را می‌گیرد
نه وجدان انسان قبول می‌کند که سوال را پاسخ ندهد نه وقت و حال و آرامش مناسب دارد که به سوال جواب بدهد
بزرگوار
اگر کافری مسلمان شود و کنار شما قرار گیرد و رفتارهای شما را به عنوان یک مسلمان ببیند از دین و اسلام برای همیشه خداحافظی می‌کند و می‌رود.
این همه تصورات و خیالاتی که شما برای خودتان درست می‌کنید و همه چیز و همه جا را نجس می‌دانید در هیچ کجای دین مبین اسلام وجود ندارد
دین اسلام دین آرامش و آسایش و شادی هست نه دین اضطراب و غم و غصه و پریشانی
آقا امیرالمومنین علی علیه السلام که در ۱۴۰۰ سال قبل بوده و مثل امروز آب لوله کشی و وصل به شیر و شهر نبوده با آفتابه خود را طهارت می‌داده و هنگام طهارت چند قطره آب به خود می‌پاشیده تا اگر رطوبتی مشاهده کرد توجیه شود.
دین اسلام اجازه نمی‌دهد که انسان بدون دلیل و بینه قطعی و محکم هر چیزی را و همه جا را نجس بداند
بنابراین به عنوان یک کارشناس مسائل شرعی و فقهی به شما عرض می‌کنم که تمام این افکار را رها کنید و خودتان را از بند اسارت و اوهام شیطان نجات دهید
فقط و فقط اگر جایی را بینی و بین الله نجس دیدید همانجا را اگر لازم و واجب بود آب کشید نه اینکه به تبع آن همه جا را و همه چیز را نجس بدانید.
حتی با فرش و سجاده و جانماز نجس هم اگر خشک باشد میتوان نماز خواند. والله عالم.
زمان پاسخگویی تاریخ دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حدود ساعت ۲۱:۵۵
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: دوشنبه, ۷ مهر ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -