انهار
انهار
مطالب خواندنی

حکم نجس بودن بی‌نماز مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای(مدّظلّه)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
سوال سلام آیا اگر کسی نماز نخواند نجس است
مرجع تقلید: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدظله)
 
جواب:بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
السَّلاَمُ عَلَى مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
با تشکر از اعتمادتان به سایت انهار
بزرگوار
الف - ایمان و کفر، درجاتی دارند. لابد می‌دانید اگر کافری شهادتین بگوید، مسلمان و پاک می‌شود؛ هر چند معرفت و ایمانش مقدماتی باشد و اهل نماز نباشد؛ پس گام نخست همان اقرار به توحید، نبوت، قرآن کریم، معاد و … می‌باشد، یعنی همان اصول عقاید. لذا کسی که این اصول را قبول دارد، مسلمان و پاک می‌باشد، هر چند برخی از واجبات را انجام ندهد و چه بسا محرمات و گناهانی را نیز مرتکب شود.
اما، در مرتبه‌ای دیگر، پیامبر اکرم صلوات الله علیه و آله می‌فرمایند: «هر کسی صبح کند و دغدغۀ مسلمانان را نداشته باشد، مسلمان نیست»، این یک مرتبۀ والاتر است، یعنی او واقعاً تسلیم امر خدا نشده است، نه این که کافر دینی و ایمانی و فقهی محسوب شود.
ب - ایمان و عمل، لازم و ملزوم یکدیگرند، مانند رابطۀ روح و جسم؛ اما یکی جنبۀ شناختی و اعتقادی دارد و دیگری جنبه عملی.
در قرآن کریم می‌خوانید که از یک سو می‌فرماید: «قائلین به تثلیث، سه خدایی، یعنی مسیحی‌ها، مشرکند» و از سویی دیگر آنان را نیز اهل کتاب قلمداد می‌نماید و از کفار و مشرکین جدا می‌سازد.
در اخبار دیدیم که امام خامنه‌ای به دیدار مادر شهید مسیحی رفتند، از چای آنان نوشیدند و از شیرینی دست‌پخت مادر خوردند و تعریف هم کردند. پس آنان را پاک می‌دانند.
بنابراین، اگر کسی وجوب نماز و روزه و سایر ضروریات دین را به گونه‌ای انکار کند که انکار خدا و رسول و شریعت شود، کافر می‌شود؛ اما کسی که انکار نمی‌کند و می‌داند که اینها همه از احکام ضروری می‌باشند، ولی خودش در انجام کوتاهی و تنبلی می‌کند، گناه می‌کند، اما کافر نمی‌شود؛ چنان که امام خامنه‌ای در پاسخ این پرسش فرمودند:
«مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعی باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وی نمی‌گردد و تا زمانی که ارتداد وی احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد».
أجوبة الاستفتائات، مسأله ۳۱۵.
ج – لابد می‌دانید که «نماز» یک کلمه فارسی به معنای نیایش است، خواه در برابر خداوند متعال باشد یا بت! و نام این عبادت به عربی «صلاة» است که هم صدا زدن است و هم وصل شدن. بنابراین، کسی که عمداً نماز را ترک کند، هم با محبوبِ معبود، کاری ندارد و هم اتصالی به رحمت واسعه الهی ندارد. لذا فرموده‌اند که نماز ستون دین و شناسنامۀ مسلمان می‌باشد.
د – بدیهی است که حال بی نماز نسبت به نماز، حال یک منکر نیست، بلکه جنبۀ تنبلی دارد، اما علّت هر چه باشد، او را دور می‌سازد!
مهم نیست که دیگران چه می‌گویند، مهم این است که خداوند سبحان می‌فرماید: «این همه نعمت به این بنده‌ام دادم، او را دعوت کردم که مستقیم با من سخن بگوید، نمازش را برپا دارد تا خودش رشد کند، اما حاضر نیست در شبانه روز، نیم ساعت وقت بگذارد و عبادت مرا آنطور که خودم امر نمودم به جا آورد، با من سخن بگوید و به رحمت واسعۀ من متصل گردد!»
نماز، معراج است، یعنی انسان را تا عرش بالا می‌برد. نماز، رابطه مستقیم و بهترین، با شکوه‌ترین، زیباترین و عمیق‌ترین رابطۀ بین عبد و معبود و عاشق و معشوق می‌باشد.
باید محاسبه کرد که در روز چند ساعت از عمر ما، صرف شنیدن و خواندن، یا گفتن و نوشتن در فضای مجازی می‌شود؟ چند ساعت صرف گفتگو با دوستان می‌شود و …؛ پس اگر نیم ساعت به رابطۀ مستقیم خود با خدا، و اطاعت امر او اختصاص دهیم، آزمایشی است که صدق ادعای بندگی و خدا دوستی را روشن می‌سازد.
بهانه‌های الکی
چقدر خوب است که خود بی نمازها می‌دانند و اقرار می‌نمایند که بهانه‌ها برای نماز نخواندن، الکی است و بدیهی است که هر دلیلی برای ترک نماز، الکی و بهانه است!
حتماً بی نمازها نماز را اقامه کنند و باور کنند که نه تنها رشد می‌کنند، بلکه از این رابطه لذت فراوان نیز می‌برند، گفتگوی با محبوب و بندگی معبود، فرح‌بخش و نشاط آور است. و انسان به جایی می‌رسد که عاشق نماز می‌شوید و مترصد وقت اذان می‌گردید؛ مشتاقانه گوش به زنگ اذن خدا، برای این رابطۀ با شکوه می‌ماند.
حالِ مسلمان بی‌نماز، مثل کسی است که فقیر شده و به اندک مالی برای خوردن و آشامیدن نیاز دارد، اما روی گنج بی‌پایان نشسته و می‌گوید: «حالش را ندارم از آن بردارم و هزینه کنم» – یا مانند کسی است که محبوبی دارد که در کنار اوست، اما او پشتش را کرده و می‌گوید: «حالش را ندارم، رویم را برگردانم!»
نتیجه این پاسخ ین شد که کسی که نماز نمی‌خواند اگر اقرار به خدا و پیغمبر و دین و امامت و قرآن داشته باشد مسلمان و پاک است و نمی‌توان او را نجس دانست هرچند می‌شود بی نماز را فاسق دانست. والله عالم.
زمان پاسخگویی تاریخ سه‌شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۴ حدود ساعت ۲۲:۰۰
اَللّهُمَّ‌‌عَجِّل‌‌لِوَلیِّکَ‌الفَرَجَ‌‌وَالْعافِیَة وَالنَّصْرَ
اَللّهُمَ صَلَّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد وَ عَجِّل فَرَجَهُم
وَ اَهلِک وَ الْعَنْ أعْدائَهُم أجْمَعِین.

تاریخ به روزرسانی: سه شنبه, ۱۵ مهر ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -