انهار
انهار
مطالب خواندنی

(۴۳۵) کلّیت لباس احرام در حجّ

بزرگ نمایی کوچک نمایی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
کلّیت لباس احرام در حجّ
لباس احرام بانوان در حجّ
لباس احرام بانوان در حجّ باید، پوششی ساده و فاقد هرگونه زینت و آرایش باشد که بانوان در سفر حجّ و در حین انجام اعمال و مناسک، به تن کنند.
اهمیت لباس احرام در حجّ
لباس احرام، نمادی از برابری و تساوی زن و مرد در برابر خداوند است که هیچ‌ گونه تمایز جنسیتی، طبقاتی و اجتماعی در آن وجود ندارد و همه حاجیان در یک سطح قرار می‌گیرند، هم چنین نمادی از سادگی و بی‌ پیرایگی در عبادت و بندگی خداوند است که حاجیان را از توجه به تجملات دنیوی دور می‌کند و توجه آن‌ها را به معنویات معطوف می‌کند.
لباس احرام، باید از جنس پارچه‌های پاک و تمیز باشد و حاجیان در هنگام پوشیدن آن، باید وضو داشته باشند. این امر، بر اهمیت طهارت و پاکی درونی و بیرونی در عبادات تأکید می‌کند.
انواع لباس احرام
لباس احرام به دو نوع مردانه و زنانه تقسیم می‌ شود:
{۱} لباس احرام مردانه که از دو تکه تشکیل شده است:
إزار: لنگه‌ ای سفید که از ناف تا زانو را می‌ پوشاند.
رداء: عبا یا چادری سفید که بر دوش انداخته می‌ شود.
{۲} لباس احرام زنانه لباس که به طور خاص تعریف نشده است و بانوان می‌توانند از لباس‌ های ساده و بدون آرایش استفاده کنند.
به طور معمول، بانوان از پیراهن، شلوار و مقنعه سفید به عنوان لباس احرام استفاده می‌ کنند.
احکام لباس احرام
لباس احرام، احکام و شرایطی دارد که حاجیان باید به آن‌ها توجه کنند.
برخی از احکام لباس احرام بانوان:
(۱) از جنس پارچه‌ های پاک و تمیز باشد.
(۲) فاقد هرگونه زینت و آرایش مانند گلدوزی، نگین و نوار باشد.
حاجیان باید بعد از نیت احرام و گفتن لبیک، لباس احرام را بپوشند.
حاجیان در حین احرام، مجاز به استفاده از عطر و بوی خوش نیستند.
در حین احرام، انجام برخی اعمال مانند شکار، آزار و اذیت حیوانات، کوتاه کردن مو و ناخن، و پوشیدن لباس‌های دوخته شده برای آقایان ممنوع است.
جنس لباس احرام نباید از حرير خالص باشد. و نباید از اجزاى درندگان نباشد بلكه به احتياط واجب از اجزاي حيوانات حرام گوشت نیز نباشد.
زربافت نباشد.
نجس نباشد مگر نجاستي كه در نماز معفوّ است.
اجزای لباس احرام زنانه
لباس احرام زنانه، پوششی ساده و فاخر است که بانوان در مناسک حج و عمره تمتع به تن می‌کنند.
این لباس، نمادی از برابری، پاکی و تسلیم در برابر خداوند متعال است و بانوان با پوشیدن آن، خود را از تعلقات دنیوی رها کرده و در آستانه سفری معنوی قرار می‌گیرند.
پوشش احرام زنانه به طور کلی از چند تکه تشکیل شده است:
(۱) پیراهن: پیراهنی بلند و گشاد که تا مچ پا می‌ رسد و جلوی آن باز است.
(۲) شلوار: شلواری گشاد و بلند که تا مچ پا می‌ رسد.
(۳) مقنعه: مقنعه‌ ای ساده و بدون آستین که سر و گردن را می‌ پوشاند.

تاریخ به روزرسانی: جمعه, ۲ آبان ۱۴۰۴

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم
الـــــسَّـــــلاَمُ عَـــــلَـــــى
مَهْدِيِّ الْأمَمِ وَ جَامِعِ الْكَلِم
وَٱلسَّلَامُ عَلی عِبادِالله
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
{۱} عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
{۲} وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
{۳} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
{۴} وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا به چهار چيز پناهنده نميشود:
{۱} شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل «حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌» خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است؛ زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
{۲} و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل: «لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌» زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
{۳} و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد«وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ» كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است؛ زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
{۴} و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى «مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌» آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست.
زيرا شنيدم خداى عزّ اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد. (و كلمۀ: عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -