انهار
انهار
مطالب خواندنی

نماز جمعه در قرآن و روايات (حجةالإسلام قرائتی)

بزرگ نمایی کوچک نمایی

تاريخ پخش: 29 / 6 / 1386

بسم الله الرحمن الرحيم

«الهي انطقني بالهدي و الهمني التقوي»

1- سوره جمعه و اهميت آن

در اين بحث مي‌خواهم درباره نماز جمعه صبحت کنم و روز جمعه. در قرآن سوره‌اي به نام سوره جمعه آيه‌اي هم داريم درباره نماز جمعه عزيزمان اين آيه را مي‌خواند که «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ» من تفسير مي‌کنم.

«يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا» ‌اي کساني که ايمان آورديده‌ايد «إِذَا» زماني که «نُودِي» ندا شد صداي اذان بلند شد «إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ» روز جمعه که صداي نماز جمعه را شنيديد صداي اذان روز جمعه را شنيديد «فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ» سعي کنيد بدويد براي نماز جمعه «وَذَرُوا الْبَيْعَ» مغازه‌ها را ببنديد «ذَلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ» نگوييد مشتري از دستمان مي‌رود اين نيم ساعت يک ساعت بستن به نفع شما است «إِنْ كُنتُمْ تَعْلَمُونَ» (جمعه/9) اگر بدانيد.

عرض کنم که نکاتي که اينجا من ياداشت کرده‌ام. اولين اقدام پيامبر بعد از هجرت به مدينه اقامه نماز جمعه بود پيامبر وقتي وارد مدينه شد هجرت کرد اولين کارش اقامه نماز جمعه بود نماز جمعه خط ويژه دارد مثل آمبولانس که ميان ماشينها خط ويژه دارد «فَاسْعَوْا» نمي‌گويد «فَاذهَب» نمي‌گويد برو مي‌گويد بدو يعني خداوند روز جمعه به مردم يک هيجان نشاط خاصي مي‌خواهد گفتند مغازه‌ها را ببنديد «ذَرُوا الْبَيْعَ» رها کنيد تجارت را!

نماز جمعه هم وزن حج «عَلَيْكَ بِالْجُمُعَةِ فَإِنَّهَا حَجُّ الْمَسَاكِينِ» (التهذيب/ج3/ص236) روايت آمده که سعي کنيد برويد نماز جمعه ثواب حج دارد حج مساکين.

2- نماز جمعه حج فقرا است

«اغنياء مکه روند فقرا سوي تو آيند» اين را براي امام رضا(ع) مي‌خوانند. حالا «اغنيا مکه روند و فقرا سوي تو آيند، جان به قربان تو آقا، که تو حج فقرايي» حديث داريم که نماز جمعه حج فقرا است. اينکه کساني که نمي‌توانند مکه بروند نماز جمعه بروند آن ثواب را خدا بهشان مي‌دهند مثل کساني که بروند شهر ري حضرت عبدالعظيم را زيارت کنند ثواب زيارت کربلا را دارد يکي از دوستان ما دعوت شد پيش نماز حرم شاه عبدالعظيم بشود ايشان هم قبول کرد و آمد شهر ري امام جماعت حرم شد به من مي‌گفت که يکي از بزرگان من را ديد گفت من يک خوابي براي تو ديدم گفتم چه خوابي گفت من خواب ديدم تو پيش نماز حرم امام حسين شدي يعني خوابي که با آن حديث البته من به خواب اعتقاد ندارم مگر اينکه اين خواب طبق آيه و طبق حديث باشد يعني آثار گواهي بايد يک جور باشد خود خواب نمي‌تواند حجت باشد مگر اينکه دلايل و قرايني داشته باشد که اين خواب خواب صادقي بوده چون روايت داريم که کسي که زيارت کند زيارت کربلا اميدش است ببيند اين دوست ما هم که الان هم امام جماعت است مي‌گفت آن آقاي بزرگواري که خواب ديده بوده نمي‌دانست که من اخيراً رفتم پيش نماز شدم نماز جمعه حج فقرا مساکين است.

3- در نماز جمعه دعاها مستجاب مي‌شود

نمازي که بعد از خطبه‌ها دعايش مستجاب مي‌شود چند جا دعا مستجاب مي‌شود 1- ساعت آخر روز جمعه روايات شيعه و سني ندارد هم شيعه هم سني داريم که ساعت آخر روز جمعه دعا برآورده مي‌شود 2- وقتي باران مي‌آيد دعا براورده مي‌شود يعني وقت نزول رحمت بعد از خطبه هاي نماز جمعه هم دعا براورده مي‌شود تنها نمازي است که امام اش بايد دست به اسلحه داشته باشد خيلي هيئت هيئت قشنگي است يعني هم اسلحه هم موعظه لازم است امام جمعه به مردم سلام کند لازم است امام جمعه به مردم سفارش به تقوا بکند حتي احتياط مي‌کند کلمه تقوا را بگويد مثلاً نگويد بايد آدم خوبي باشيد کلمه خوب نه متقي باشيد شما را سفارش بکنند به تقوا يعني حتي احتياط مي‌کنند بعضي مي‌گويند لفظ هم لفظ تقوا باشيد يعني کلمه تقوا از دهن بيرون بيايد سفارش به تقوا منتهي تقواي وا رفتگي نه، تقواي وارستگي. چون ما دو رقم آدم داريم وارفته و وارسته وارفته يعني آدم شلي است ولي وارسته متقي است مثل لالي که غيبت نمي‌کند کوري که نگاه بد نمي‌کند يک آدم هاي شلي هستند ولي وقتي مي‌گويد دستت به اسلحه باشد و سفارش کند به تقوا يعني ما هم اهل موعظه هستيم اهل تقوا اهل فرهنگ و اهل قدرت اينکه بگوييم کار فرهنگي بکنيم بدون قدرت اشتباه کرديم اينکه بگوييم به زور متوسل بشويم کار فرهنگي نداريم اين فايده ندارد اينکه مي‌گويند امام جمعه هم دستش اسلحه باشد هم زبانش موعظه يعني قدرت و کار فرهنگي يعني فرهنگ وقدرت بايد با هم باشد يعني بايد کار فرهنگي کرد.

4- كسي كه نماز جمعه را سبك شمارد منافق است

اگر کسي نماز جمعه را سبک بشمارد اين نشانه‌ي نفاق است. اگر کسي نرفتنش به نماز جمعه نشانه‌ي بي اعتنايي به نظام اسلامي باشد اين نشانه‌ي نفاق است نمازي که بايد مردم اطلاعات عمومي پيدا کنند نماز جمعه دو رکعت است به جاي دورکعتش دوتاخطبه است ولذا مي‌گويند وقتي امام جمعه خطبه مي‌خواند شماگوش بدهيد خطبه هاي نماز جمعه را بايد گوش داد چون به جاي دو رکعت نماز حساب مي‌شودحالا يکي از خطبه‌ها سفارش به تقوا و تفسير و اينطور چيزها باشد يکي از خطبه‌ها «يخبرهم بما وقع في الْآفَاق‏» امام رضا(ع) مي‌فرمايد يخبر يعني خبر بدهد اما م جمعه به مردم يخبرهم يعني به مردم خبر بده به چه چيز خبر بدهد «بما وقع في الْآفَاق» حوادث جهان را به مردم خبر بده ومردم هفته‌اي يک بار خبري از دهان از يک آدم با تقوا خبرها‌ي دنيا را بشنوند «يخبرهم بما وقع في الْآفَاق» وخيلي قشنگ مهندسي را حساب کنيد دين ما مهندسي اش آدم را خيلي گيج مي‌کندکه نماز ما چندرقم داريم نماز تنهايي داريم تکي آدم نماز بخواند نماز تکي چيست نماز تکي اين است که نماز شب بخواني نماز شب را گفتند در خانه بخوانيد آدم نماز مستحبي را در خانه بخواند بهتر است تادر مسجدبخواند يک نماز داريم نماز جماعت يک نماز داريم نماز جمعه است که همه‌ي شهر يک جا باشد که هويتش به اين است که هم عبادت است هم اجتماع است هم سياست است هم خاري است در چشم دشمنان يعني دشمن وقتي بخواهد ببيند امت اسلامي وفادار هستند يا نيستند ميزان الحراره‌ي وفاي مردم با نظام شرکت د رنماز عيد ودر نماز جمعه است تا مادامي که نماز جمعه است مردم وفادارند همين که نماز جمعه خلوت شد پيداست که مردم يک خورده دلسرد شده‌اند ولذا نماز جمعه ميزان الحراره‌ي وفاداري ماست نمازي که بايد به جماعت خواند.

5- نماز جمعه بايد به جماعت خوانده شود

در نماز جمعه تعدادي معين شده‌اند که بايد حتماً به جماعت خوانده شود. نماز جمعه تنهايي نمي‌شود حتي گفته‌اند زنداني‌ها را با پليس بياوريد. از زندان بياوريد نماز جمعه خطبه‌ها را گوش بدهند. بعد بروند يعني اگر افرادي به دليلي مجرم هستند يا مقصر يا به هر دليلي زندان هستند، نبايد اينها از فرهنگ محروم بمانند. حالا بدهکار است پول نداشته بدهد به هر حال خلافي کرده است زندان رفته اما آدم زنداني معنايش اين است که از مسائل جامعه عقب بماند از مسائل فرهنگي عقب بماند زندان رفتن يعني گاهي وقتها ما کاري را مي‌کنيم بيش از جرمش جرم مي‌کشد اين آقا خلاف کرده برود زندان چرا ديگر از نماز جمعه محروم بماند ولذا داريم اينها را با پليس بياوريد نماز جمعه خطبه‌ها را گوش بدهند بر گردانند قبل از روز جمعه سفر سفارش نشده است گفتند صبر کنيد خطبه‌ها را گوش کنيد بعد برويد مسافرت يعني حضور در صحنه بايد باشد مگر اينکه سفري در راه خدا باشد سفري که تحصيلي است دانشجو است يا جبهه است اگر سفري مهم است انجام دهد اما اگر سفرعادي است بعداز خطبه‌ها برود از روز قبل گفتند خودتان را آماده کنيد داريم که شب جمعه که نماز مي‌خوانيد مستحب است به جاي «قُلْ هُوَ اللَّهُ» سوره‌ي جمعه رابخوانيد در سوره‌ي جمعه هم همين آيه است «إِذَا نُودِي... » يعني شب جمعه که نماز مغرب يا عشاء مي‌خوانيد در نماز شب جمعه اين آيه را بخوانيد سوره‌ي جمعه اين آيه را بخوان تا يادت نرود که فردا جمعه است يعني ازشب جمعه آماده باش طبل آماده باش حديث داريم که وقتي اذان مي‌گويد الله اکبر شما هم بگو الله اکبر يعني اين هماهنگي کنيد با همديگر از شب جمعه اين تو گوشت برود که وقتي صداي نماز جمعه شنيدي در مغازه را ببند يعني به بازار ي‌ها مي‌گويد از شب جمعه خودتان را آماده کنيد «ذَرُوا الْبَيْعَ» مغازه را ببند

6- در نماز جمعه مراعات حال يكديگر را بكنيم

حضرت امير مي‌فرمايد که اگر شب جمعه غذايي مي‌خوري که فردا ضعفت مي‌گيرد حتي دارو سعي کن مصرف نکني که از نماز جمعه محروم نشوي. شب جمعه پياز نخوريد براي اينکه فردا در نماز جمعه ممکن است بوي پياز مردم را اذيت کند. خيلي قشنگ است دين اين زيبايي‌ها‌ي دين آدم را کلافه مي‌کند. از شب جمعه پياز نخور براي اينکه فردا يک نفر بغلت نشسته اذيت نشود. ما راحت اذيت مي‌کنيم مردم را. هر جا بخواهيم ماشينمان را موتورمان را دوبله پارک مي‌کنيم هر جابخواهيم راه بندان مي‌کنيم هر جا بخواهيم راحت برايمان مردم انگارآزاديم هر کاري مي‌خواهيم بکنيم يکي از بستگانمان مي‌ميرد بلندگو مي‌گذاريم يک بار براي هفتش يک بار براي ختمش يک بار براي چهلش يک بار براي سالش يعني يک پيرزن يک پيرمرد ياجوان يا هر کس که از دنيا رفت چند بار بلند گوي مسجد مردم را زجر مي‌دهد خيلي راحت مردم را اذيت مي‌کنيم. اذيت به مردم اشکال دارد.

يکي از علماي شهر شما آقاي ناصري که امام جمعه‌ي شهر کرد است. آقاي ناصري امام جمعه‌ي محترم شهر کرد يزدي است. ايشان براي من مي‌گفت: حالا چون شما هم يزدي هستيد دو سه تا خاطره‌ي قشنگ نقل مي‌کرد. يکي مي‌گفت من اعلاميه‌هاي امام را در مکه پخش مي‌کردم زمان شاه. حکومت آنوقت ما را گرفت و دو سال در زندان سعودي بوديم. بعد از دوسال آزاد شديم و آمديم نجف وخدمت امام رسيديم و امام هم شناخت که ما به خاطر پخش اعلاميه‌ها‌ي امام دو سا ل زندان صعودي بوديم در کشور آنجا به هر حال مي‌گفت مي‌خواستيم داماد بشويم يک پولي مي‌خواستيم از امام بگيريم قرضي به اما م گفتيم ما مي‌خواهيم داماد بشويم دو سال هم زندان بوديم به خاطر شما شما ده هزار تومان به ما قرض بدهيد شش ماه ديگر من به شما مي‌دهم امام فرمود مانعي ندارد ده هزار تومان امام قرض داد مي‌گفت شش ماه يا دو ماه يادم نيست ده روز به آخر وقت مانده امام پيغام داد به آقاي ناصري بگوييد: ده روز ديگر بايد پولت را بدهي آماده باش. مي‌گفت: ما خيلي جاخورديم. امام بالاخره نگفت تو جوان طلبه رفتي مکه بخاطر ما دو سال زندان بودي. حالا ما اين ده تومان را از تو نگيريم. گفت حساب حساب کاکا برادر! قرض کردي بايد بدهي. گفتي شش ماه، سر ده روز بده. اين خيلي براي ما مهم يعني امام خلاصه به کسي باج بدهد با کسي رو در بايستي کند. در رودربايستي بماند خيلي رک گفت: که بگوييد ده روز ديگر پول را بدهد.

مردم براي اينکه يک رأي جمع کنند کدخدا يا شوراي اسلامي يا وکيل بشوند اوه انقدر پلوي مفت مي‌دهند آنقدر تبليغات مي‌کنند اين قدر باج مي‌دهند اين را ببين آن را ببين امام رهبر دنيا شد رهبر مسلمانان شد وحتي وام به کسي ده روز بيش از مدت نداد.

7- حق الناس را رعايت كنيد

خاطره خاطره‌ي دوم که راجع به حق الناس است. ايشان مي‌فرمود: امام آمد نماز بخواند پشت در کفش بود. امام نگاه به کفش‌ها کرد برگشت. گفتيم: آقا مردم در سالن نشسته‌اند. منتظرنماز جماعت هستند. بفرماييد نماز بخوانيد. فرمود: من اگر بيايم و نماز بخوانم بايد پايم را بگذارم روي کفش مردم. آخر چرا من بايد پايم را بگذارم روي کفش مردم؟ گفتيم: آقا راضي‌اند. گفتند: راضي باشند. من پا روي کفش مردم نمي‌گذارم. برگشت! گفتيم آقا چه مي‌کنيد؟ گفتند بگو نماز فرادي بخوانند. گفتيم آقا ما کفش‌ها را کنار مي‌زنيم. فرمود کفش‌ها را کنار بزني، اين لنگه کفش‌ها قاطي مي‌شود وقتي برگردند عمر مردم تلف مي‌شود. بايد دنبال لنگه‌ي کفششان بگردند. چرا به مردم ظلم کنم؟

ببينيد اين دين ما اين است وقتي دين معنايش اين است اين که ما فکر مي‌کنيم حالا که صدايمان خوب است حق داريم سحر خواني کنيم؟ حق داريم قرآن بخوانيم؟ حق داريم... نه شما حق نداريد، عزاداري کنيد به نحوي که مردم آزاري بشود مردم آزاري به هيچ دليلي نماز جمعه را مي‌گويد شب جمعه پياز نخور. فردا در نماز جمعه ممکن است بوي پياز بدهي خيلي وقت‌ها که مي‌رويم به نماز جمعه سجاده مي‌بريم بعد از نماز جمعه سجاده را برمي‌داريم همين طور هرکسي سجاده اش را بر مي‌دارد کمک مي‌کند هي تکان مي‌دهيم يک گردوخاکي بلند مي‌شود که اينطور نبايد باشد تکان داد ن سجاده سجاده را تا کن ببر خانه تکان بده حتي مسافرت شما مي‌رويد مشهد مي‌روي هر مسافرت زيارتي يا غير زيارتي نگو حالا ما مسافريم اگر مسافر در نماز جمعه شرکت کند ثوابش بيش از افراد همان شهر است.

8- نماز جمعه كفاره گناهان يك هفته‌ي انسان است

نماز جمعه کفاره‌ي گناهاني است که انسان در طول هفته انجام مي‌دهد البته مادامي که گناه کبيره را رهاکند اگرگناه کبيره نکرده باشيم، گناهان کوچک را نماز جمعه گناهان اين هفته تا آن هفته را گناهان کوچک را مي‌بخشد کفاره است. اگر کسي کارگري گرفته روز جمعه کارگر گفت مي‌خواهم بروم نماز جمعه اين را جلويش را نگيرد البته ممکن است کارگران هم به اسم نماز جمعه جيم شوند اين هم هست ولي اگر کارگري واقعا جيم نمي‌شودمي گويد مي‌خواهم بروم نماز جمعه اجازه اش بدهيد وقتي زنداني را مي‌گويند اجازه اش بدهيد ولي خوب کارگر که زنداني نيست هر کس سه جمعه پي در پي بدون عذ ر موجه نماز جمعه را ترک کند نامش در دفتر منافقين ثبت مي‌شود «مَنْ تَرَكَ الْجُمُعَةَ ثَلَاثاً مُتَتَابِعَةً لِغَيْرِ عِلَّةٍ كُتِبَ مُنَافِقا» (مستدرك/ج6/ص 9) کسي سه هفته پشت سر هم نماز جمعه نرود بدون دليل حتي داريم اگر جواني مسجد نمي‌آيد دخترتان را به او ندهيد. چون اين جواني که پشت مي‌کند به جامعه جامعه هم پشت کند به اين جوان مقابله به مثل کنيد چرا مسجد نمي‌آيي نمي‌گوييم برو اين مسجدممکن است آقاي مسجدرا قبول نداشته باشد برو يک مسجد‌ي که آقايش را قبول داري ولي اگر جوان گفت آقا اصلامن با جامعه‌ي اسلامي نمي‌خواهم بروم در جمعيت اگر کسي بي اعتنايي شد به جمعيت اسلامي خوب جمعيت اسلامي هم نسبت به او يک... آنوقت شما مي‌دانيد اگر به همين حديث عمل کند مسجد ما پراز جوان مي‌شود داريم هر کس نمي‌تواند برود نماز جمعه مبلغي صدقه بگذارد تا کفاره‌ي عدم حضور او در نماز جمعه باشد اين روايت را شيعه نديدم اهل سنت اين روايت را نقل کرده‌اند در کنز العما ل حديثش آمده است يعني نماز جمعه جوري است که به هرحال مثل يک وقت هايي که مي‌گويند سفر نحس است داريم که مثلا در فلان روز سفر نکنيد در عين حا ل روايت داريم که اگر لازم شد سفر بکنيد منتهي صدقه بگذاريد کنار که دفع بلا بشود حديث داريم که پيغمبر فرمود هر کس نماز جمعه نرود از روي انکار يعني مي‌گويد من اصلا قبول ندارم يا استخفاف وسبک شمردن اين را خداهميشه کارش را جمع نمي‌کند يعني هميشه در زندگي اش تاب مي‌دهد يعني هر طور بخواهد خودش را جمع وجور کند نمي‌تواند اگر کسي حديث از پيغمبر است صلي الله وآله وسلم کساني که نماز جمعه نمي‌روند از روي استخفاف يعني مي‌گويد ول کن بابا برو بابا کساني که نماز جمعه را تحقير مي‌کنند اين زندگي اش هميشه تاب مي‌خورد وخدا هيچوقت زندگي اش را جمع نمي‌کند يعني آب خوش نمي‌گذارد از گلويش پايين رود هر چقدر جمع مي‌کند مرتب پخش مي‌شود اين حديث از اهل شيعه است.

9- خطبه‌هاي نماز جمعه را طولاني نكنيد

خطبه هاي نماز جمعه بايد طولاني نباشد حديث داريم دوره‌ي آخر الزمان خطبه‌ها را طولاني مي‌کنندسوره‌ها را کوچک مي‌کنند حرف خودش را مي‌کشد حرف خدا را کم مي‌گذارد خطبه را کوچک کنيداما به جايش عوض قل هوالله مثلا سوره جمعه را بخوانيد يا سوره‌ي منافقون را بخوانيد چون داريم رکعت اول سوره‌ي جمعه خوانده شود يک صفحه است و رکعت دوم سوره‌ي منافقون آن هم تقريبا يک صفحه‌ي قرآن حالا انتخاب اين دو سوره مهندسي مي‌خواهد سوره‌ي جمعه يعني اتحاد ملي يعني خودتان را جمع کنيد رکعت دوم که منافقون بخوانيد يعني بايد مواظب باشيد ازتوطئه‌ها يعني هم خودي‌ها به هم متصل بشويد وبدانيد وظيفه تان چيست خودسازي است فکر نکنيد آدم خوبي هستيد «إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوْا الْمَوْتَ» (جمعه/6) سوره‌ي جمعه آياتي است که «يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ» (جمعه/1) هستي سبحان الله مي‌گويد تو چرا غافل هستي اگر فکر مي‌کني آدم خوبي هستي نبايد از مرگ بترسي اگر از مر گ مي‌ترسي پيداست گير داري اين يک مقداري سوره‌ي جمعه نکاتي درونش است رکعت دوم نماز جمعه سوره‌ي منافقين است البته خطبه‌ها هم گاهي مربوط به خطيب است خطيب گاهي وقتها يک جوري حرف مي‌زند وحرفهايي مي‌زند هم خود بيانش وهم مطالبي که مي‌گويد جاذبه دارد تا چهل دقيقه هم جاذبه دارد تا نيم ساعت هم جاذبه دارد گاهي وقتها جاذبه ندارد اگر جاذبه ندارد افرادي از من پرسيدند ما چقدر سخنراني کنيم مي‌گويم آيا حرف زدنت جاذبه دارد يا جاذبه ندارداگر جاذبه دارد چون مردم دفعه‌ي اول آدم هايي که عاشقند پا منبرهمچين گوش مي‌دهند.. يعني حرف را در هوا مي‌پرد مي‌گيرد چون اين عاشق است عاشق حرفها است اما يک عده از مردم عاشق نيستند آدم هايي که عاشق نيستند اين طوري گوش نمي‌دهند همچيني گوش مي‌دهند اين ديگر عاشق نيست معمولي است بعضي آدم‌ها خسته شده‌اند کلافه‌اند مي‌خواهندآقا تمامش کندديگر خسته مي‌شوند بعضي از افراد که پامنبر نشسته‌اند ديگر دارند منفجر مي‌شوند نگاه کن به قيافه ببين آنکه پاي منبر نشسته عاشق است فارغ است تشنه است بسته است ليز است فراري است يعني با همين نگاهها نگاه کن ببين «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِي لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» شراب به چند دليل حرام است ولذا کسي که انگور بکارد و به قصد اينکه بدهد شراب کندکشاورزش هم مورد لعنت است فروشنده انگور خريدارانگور به قصد شراب بخرند بفروشند کارخانه‌اي که شراب مي‌سازد کارخانه‌اي که بطري مي‌سازد کارتني که بطري‌ها را داخلش مي‌گذارند کاميوني که بطري‌ها را حمل ونقل مي‌کندآن کسي آنها را سرو مي‌کندفروشند ه خريدار همه ده گروه در شراب.. شراب هم براي کليه براي مغز براي چشم براي نسل ضررهاي زيادي دارد اما قرآن مي‌گويد شراب نخوريد چرا براي اينکه مي‌گويد «وَيَصُدَّكُمْ عَنْ ذِكْرِ اللَّهِ وَعَنْ الصَّلَاةِ» (مائده/91) يعني شراب نخور تورا از نماز با ز مي‌دارد اگر دادوستد ما را از نماز باز داشت چه يعني مشغول تجارت زعفران نبات فرش پتو سيب زميني پياز هر چيز اگر کسي مشغول تجارت است و تجارتش اورا از نماز باز مي‌دارد اين تجارت هم خاصيت شراب دارد نه از نظر مراجع تقليد وتوضيح المسائل علمي نمي‌خواهم بگويم معامله حرام است اما خاصيت شراب را دارد چون قرآن وقتي مي‌خواهد بگويد شراب نخور مي‌گويد شراب نخور از نماز باز مي‌دارد پس هرکاري که مارا ازنماز باز داشت حتي استاد دانشگاه دارد درس مي‌دهد د رفرمانداري جلسه گرفتندمسئولين هر درس وبحث وکارسياسي اجتماعي اقتصادي داري مي‌نويسي امام رضا داشت مي‌نوشت صدا اذان راکه شنيد قلم را انداخت هر کاري که ما را از نماز باز بدارد مثل شراب است حالا اگر ما نمي‌توانيم هميشه اين کاررابکنيم متاسفانه متاسفانه متاسفانه وقت اذان مغازه هاباز است لااقل روز جمعه مغازه را ببنديد لااقل ماه رمضان ظهر‌ها که مي‌شود يک پرده بکشيدبنويسيدبه مناسبت نماز بيست دقيقه تعطيل به هر حال «فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ» نماز ذکرالله است «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» (رعد/28) خدايا خيلي نماز جمعه مي‌توانستم برويم نرفتيم خيلي نماز اول وقت مي‌توانستيم بخوانيم نخوانديم خيلي مي‌توانستيم از دانشمندان چيزي ياد بگيريم نگرفتيم خيلي از لحظه هاي عمرمان را مي‌توانستيم به خدا نزديک بشويم دور شديم خيلي کار غلط از ما سر زده خيلي غفلت خدايا تو را به حق محمد وآل محمد تمام تقصير‌ها وقصور‌ها را ببخش وبيامرز از الان تا ابدتوفيق جبران عنايت بفرما مزه‌ي عبادت را بر ما بچشان وتوفيق بده مزه‌ي عبادت را به نسل آينده بچشانيم به امام زمان کسي سلام مي‌کند به نمازش سلام بکنيد «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُصَلِّي» مهدي جان سلام بر نمازت «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَرْكَعُ» مهدي جان سلام بر رکوعت «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَسْجُدُ» مهدي جان سلام بر سجده‌هايت «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تَقْرَأُ» مهدي جان سلام بر قرائت حمد و سوره‌ات «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ تُهَلِّلُ» مهدي جان سلام بر «لااله الا الله» گفتنت. «السَّلَامُ عَلَيْكَ حِينَ...» يعني امام زمان يک سلام به خودش مي‌دهيم و يک سلام هم به رکوع و سجودش و قرائتش و سخنانش نماز نماز است. خدايا ما را از برپاکنندگان نماز قرار بده.

«والسلام عليكم و رحمة الله و بركاته»

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -