انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیات عظام: امام خمینی و نوری همدانی

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مسأله ۲۸۶۲-  بيمه قرار و عقدي است بين بيمه كننده و مؤسسه يا شركت يا شخص كه بيمه را مي پذيرد، و اين عقد مثل سايرعقدها محتاج به ايجاب و قبول است و شرايطي كه در موجب و قابل و عقد در ساير عقود، معتبر است دراين عقد نيز معتبر است و مي توان اين عقد را با هر لغتي و زباني اجرا كرد.
*****

جوادی آملی مسئله ۲۴۱۲- بیمه قراردادى است بىن بیمه شونده و مؤسسه یا شرکت بیمه گر که این قرارداد مانند سایر عقدها ایجاب و قبول دارد. همان شراىطى که در دیگر عقدها برای موجب و قابل و عقد معتبر است در اىن عقد نیز معتبر است و مى‌توان این عقد را با هر زبانى اجرا کرد. در بیمه عقد قولی لازم نیست؛ بلکه عقد فعلی (معاطات) کافی است.

مسأله ۲۸۶۳- در بيمه علاوه بر شرايطي كه در ساير عقود است از قبيل بلوغ و عقل و اختيار و غيرآنها، چند شرط معتبر است:
۱- تعيين مورد بيمه كه فلان شخص است يا فلان مغازه است يا فلان كشتي يا اتومبيل يا هواپيما است.
۲- تعيين دو طرف عقد كه اشخاص هستند، يا مؤسسات، يا شركتها يا دولت.
۳- تعيين مبلغي كه بايد بپردازند.
۴- تعيين اقساطي كه بايد آن را بپردازند، و تعيين زمان اقساط.
۵- تعيين زمان بيمه كه ازاول  فلان ماه يا سال تا چند ماه يا چند سال.
۶- تعيين خطرهايي كه موجب خسارت مي شود، مثل حريق يا غرق يا سرقت يا وفات يا مرض و مي توان كليه آفاتي را كه موجب خسارت مي شود، قرار دهند.
*****

جوادی آملی مسئله ۲۴۱۳- در بیمه ، افزون بر بلوغ و عقل و اختىار چند شرط دیگر هم معتبر است مانند:

۱-  تعیین مورد بیمه  مانند شخص، محل کسب، اتومبیل، کشتى، هواپیما و... .

۲-  تعیین دو طرف عقد که اشخاص حقیقی هستند، یا حقوقی مانند: مؤسسه ـ شرکت ـ دولت و...

۳- تعیین مبلغى که باىد پرداخت شود.

۴- تعیین اقساطى که باىد پرداخت شود. و تعیین زمان پرداختن اقساط.

۵- تعیین زمان بیمه  که از آغاز فلان ماه ىا سال تا چند ماه ىا چند سال.

۶- تعىىن خطرهاىى که سبب خسارت مى‌شود، مثل حریق، غرق شدن، سرقت، بیماری، وفات و هر نوع آسیبی که موجب خسارت مى‌شود مى‌تواند مورد قرارداد باشد.

جوادی آملی مسئله ۲۴۱۴- بیمه ، قرارداد مستقل است؛ هرچند مى‌توان آن را به عنوان  بعض عقود دىگر از قبیل صلح، یا در ضمن عقود دیگر اجرا کرد. مثلاً بیمه ‌شونده مبلغى را ماهانه یا سالانه ىا یکجا به بیمه ‌گر هبه مى‌کند و در ضمن عقد هبه، با بیمه ‌گر شرط مى‌کند که در فرض پىش‌آمد هر نوع خسارتى که در بیمه ‌نامه ذکر شده، بیمه ‌گر آن را جبران کند و بر بیمه ‌گر نیز واجب است به اىن شرط وفا کند و خسارت بیمه ‌کننده را بپردازد، بنابراین، عقد بیمه  به تمام اقسام آن میتواند ىک نوع هبه معوضه بوده و صحیح باشد

مسأله ۲۸۶۴- لازم نيست در قرار بيمه ميزان خسارت تعيين شود پس اگر قرار بگذارند كه هر مقدارخسارت وارد شد، جبران كنند صحيح است.
مسأله ۲۸۶۵- صورت عقد بيمه چند نحو است، يكي آن كه بيمه كننده بگويد: به عهده من فلان مقدار كه در فلان زمان، ماهي فلان مقدار بدهم، در مقابل آن كه خسارتي كه به مغازه من مثلاً از ناحيه حريق يا دزدي وارد شد، جبران نمايي و طرف قبول كند، يا طرف بگويد بر عهده من خسارتي كه به مؤسسه شما وارد مي شود از ناحيه حريق يا دزدي مثلاً در مقابل آن كه فلان مقدار بدهي و بايد تمام قيودي كه در مسأله سابق ذكر شد، معلوم شود و قرار داد شود.
*****

جوادی آملی مسئله ۲۴۱۶- قرارداد بیمه  به چند صورت انجام یافتنی است: ۱- بیمه ‌شونده بگوید: برعهدهٔ من است که مبلغى را ماهانه یا سالانه ىا ىکجا به فلان شرکت بپردازم و در برابر آن، شرکت نامبرده خسارتى که از ناحیهٔ مثلاً حرىق یا سرقت به مغازهٔ من وارد شده، جبران نماید و بیمه گر نیز آن را بپذیرد، ۲- بیمه گر بگوىد بر عهدهٔ من است که خسارت وارد شده از ناحیهٔ مثلاً حریق ىا سرقت به مؤسسه شما را در برابر فلان مبلغ بدهى که به شما دارم بپردازم. بیمه ‌شونده نیز آن را قبول کند. البته باىد تمام قیودى که سبب خسارت مى‌شود مشخص شود و قرارداد بر اساس آن، انجام گیرد.

مسأله ۲۸۶۶- ظاهرا‌ً تمام اقسام بيمه صحيح باشد، با به كاربردن شرايطي كه ذكر شد، چه بيمه عمر باشد، يا بيمه كالاهاي تجاري، يا عمارات يا كشتيها و هواپيماها و يا بيمه كارمندان دولت يا مؤسسات ، يا بيمه اهل يك قريه يا شهر، و بيمه، عقد مستقلي است و مي توان به عنوان بعض عقود ديگر از قبيل صلح، آن را اجرا كرد.
*****

جوادی آملی مسئله ۲۴۱۷- ظاهراً تمام اقسام بیمه  مانند: بیمه ٔ عمر، بیمه ٔ کالاهای تجاری، بناها، کشتیها، هواپیماها، بیمه  کارمندان دولت، مؤسسات، بیمه ٔ روستائیان و شهروندان با داشتن شراىط ذکر شده صحىح است.

 


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -