انهار
انهار
مطالب خواندنی

فتاوای آیةالله العظمی جوادی آملی (مدّظله)

بزرگ نمایی کوچک نمایی
مسئله ۱- بىمه قراردادى است بىن بىمه­شونده و مؤسسه ىا شرکت بىمه­گر که اىن قرارداد مانند ساىر عقدها اىجاب و قبول دارد. همان شراىطى که در دیگر عقدها برای موجب و قابل و عقد معتبر است در اىن عقد نىز معتبر است و مىتوان اىن عقد را با هر زبانى اجرا کرد. در بیمه عقد قولی لازم نیست؛ بلکه عقد فعلی (معاطات) کافی است.
مسئله ۲- در بىمه، افزون بر بلوغ و عقل و اختىار چند شرط دىگر هم معتبر است مانند:
۱- تعىىن مورد بىمه مانند شخص، محل کسب، اتومبىل، کشتى، هواپىما و... .
۲- تعىىن دو طرف عقد که اشخاص حقیقی هستند، ىا حقوقی مانند: مؤسسه ـ شرکت ـ دولت و... .
۳- تعىىن مبلغى که باىد پرداخت شود.
۴- تعىىن اقساطى که باىد پرداخت شود. و تعىىن زمان پرداختن اقساط.
۵- تعىىن زمان بىمه که از آغاز فلان ماه ىا سال تا چند ماه ىا چند سال.
۶- تعىىن خطرهاىى که سبب خسارت مىشود، مثل حرىق، غرق­شدن، سرقت، بیماری، وفات و هر نوع آسیبی که موجب خسارت مىشود مىتواند مورد قرارداد باشد.
مسئله ۳- بىمه، قرار­داد مستقل است؛ هرچند مىتوان آن را به عنوان  بعض عقود دىگر از قبىل صلح، یا در ضمن عقود دیگر اجرا کرد. مثلاً بىمهشونده مبلغى را ماهانه ىا سالانه ىا ىکجا به بىمهگر هبه مىکند و در ضمن عقد هبه، با بىمهگر شرط مىکند که در فرض پىشآمد هر نوع خسارتى که در بىمهنامه ذکر شده، بىمهگر آن را جبران کند و بر بىمهگر نىز واجب است به اىن شرط وفا کند و خسارت بىمهکننده را بپردازد، بنابراىن، عقد بىمه به تمام اقسام آن می­تواند ىک نوع هبه معوضه بوده و صحىح باشد.
مسئله ۴- لازم نىست در قرار بىمه مىزان خسارت تعىىن شود پس اگر قرار بگذارند که هر نوع خسارت وارد شده را جبران کنند، صحىح است.
مسئله ۵- قرارداد بىمه به چند صورت انجام­یافتنی است: 1. بىمهشونده بگوىد: برعهدهٔ من است که مبلغى را ماهانه ىا سالانه ىا ىکجا به فلان شرکت بپردازم و در برابر آن، شرکت نامبرده خسارتى که از ناحىهٔ مثلاً حرىق ىا سرقت به مغازهٔ من وارد شده، جبران نماىد و بىمه­گر نیز آن را بپذیرد، 2. بىمه­گر بگوىد بر عهدهٔ من است که خسارت وارد شده از ناحىهٔ مثلاً حرىق ىا سرقت به مؤسسه شما را در برابر فلان مبلغ بدهى که به شما دارم بپردازم. بىمهشونده نیز آن را قبول کند. البته باىد تمام قىودى که سبب خسارت مىشود مشخص شود و قرارداد بر اساس آن، انجام گیرد.
مسئله ۶- ظاهراً تمام اقسام بىمه مانند: بىمهٔ عمر، بىمهٔ کالاهای تجاری، بناها، کشتى­ها، هواپىماها، بىمه کارمندان دولت، مؤسسات، بىمهٔ روستائیان و شهروندان با داشتن شراىط ذکر شده صحىح است.

 

  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -