انهار
انهار
مطالب خواندنی

نکات (2)

بزرگ نمایی کوچک نمایی


1- بهجت: و گر نه وظيفه او وضوي جبيره اي يا تيمم خواهد بود.

2- امام خمینی ، اراكي، نوري، سبحاني: ولي اگر بداند كه موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده، بايد دوباره وضو بگيرد.

خوئي، تبريزي، صافي، فاضل لنکرانی : چنانچه احتمال بدهد كه در حال وضو ملتفت بوده وضوي او صحيح است.

وحید خراسانی : چنانچه علم به غفلت در حال وضو نداشته باشد، وضوي او صحيح است.

شبیری زنجانی : چنانچه احتمال بدهد كه درحال وضو متوجه بوده وضوي او صحيح است.

بهجت: در صورتي كه احتمال بدهد موقع وضو ملتفت و متوجه بوده و مانع را بر طرف كرده است وضوي او صحيح است.

مظاهري: گر چه بداند كه در موقع وضو ملتفت آن مانع نبوده.

مکارم شیرازی  اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

3- خوئي، اراكي، گلپايگاني، تبريزي، بهجت، صافي: احتياط واجب آن است كه دوباره وضو بگيرد.

سيستاني: احتياط مستحب آن است كه دوباره وضو بگيرد.

شبیری زنجانی : چنانچه بداند موقع وضو متوجه رسيدن آب به زير آن نبوده، نمي تواند به آن وضو اكتفا كند.

وحید خراسانی : چنانچه بداند موقع وضو غفلت از اين امر داشته بايد دوباره وضو بگيرد.

مظاهري: گر چه بداند موقع وضو ملتفت رسيدن آب به زير آن نبوده لازم نيست دوباره وضو بگيرد.

مکارم شیرازی  و سبحاني اين مورد را در رساله خود نياورده اند.

4-  امام خمینی ، گلپايگاني، خوئي، اراكي، بهجت، بتريزي، سيستاني، صافي، نوري، سبحاني: ولي اگر بداند كه دروقت وضو ملتفت آن مانع نبوده ، احتياط واجب (سيستاني: احتياط مستحب ) آن است كه دوباره وضو بگيرد

فاضل لنکرانی : ولي اگر بداند كه در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، بايد دوباره وضو بگيرد.

شبیری زنجانی : مگر آن كه بداند كه در وفت وضو متوجه آن مانع نبوده كه در اين صورت، نمي تواند به آن وضو اكتفا كند.

وحید خراسانی : در صورتي كه بداند غافل از آن مانع در حال وضو بوده بايد دوباره وضو بگيرد و گر نه وضوي او صحيح است.

مکارم شیرازی : وجود انگشتر و دستبند و مانند آن اگر مانع رسيدن آب نباشد براي وضو ضرري ندارد و مي تواند آن را جابجا كند تا آب به زير آن برسد و شسته شود و اگر بعد از وضو، انگشتر يا مانع ديگري در دست ببيند و نداند موقع وضو بوده يا نه، وضوي او صحيح است، به شرط اين كه احتمال بدهد در حال وضو توجه به اين امر داشته است.

مظاهري: گر چه بداند كه در وقت وضو ملتفت آن مانع نبوده، وضوي او صحيح است.

5-  خوئي، تبريزي: اگر احتمال دهد در حال وضو ملتفت بوده است وضو صحيح است.

گلپايگاني، صافي: [اگر] احتمال دهد در وفت وضو ملتفت بوده و اگر مانعي بوده برطرف كرده وضويش صحيح است ولي اگر بداند كه وقت وضو ملتفت نبوده احتياط لازم آن است كه دوباره وضو بگيرد.

فاضل لنکرانی : ‍[اگر] احتمال او از نظر عقلايي بجا باشد در صورتي كه احتمال التفات در حال وضو بدهد وضويش صحيح است.

وحید خراسانی : چنانچه علم به غفلت از آن در حال وضو نداشته وضو صحيح است.

شبیری زنجانی : چنانچه احتمال دهد در حال وضو متوجه بوده است وضويش صحيح است.

مکارم شیرازی ، مظاهري، سبحاني اين مورد را در رساله خود نياورده اند.


  

 
پاسخ به احکام شرعی
 
موتور جستجوی سایت

تابلو اعلانات
  



پیوندها

حدیث روز
بسم الله الرحمن الرحیم
چهار پناهگاه در قرآن
   
أَبَانُ بْنُ عُثْمَانَ وَ هِشَامُ بْنُ سَالِمٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ حُمْرَانَ عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام) قَالَ:
عَجِبْتُ لِمَنْ فَزِعَ مِنْ أَرْبَعٍ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى أَرْبَعٍ
(۱) عَجِبْتُ لِمَنْ خَافَ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ
(۲) وَ عَجِبْتُ لِمَنِ اغْتَمَّ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- وَ نَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ
(۳) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ مُكِرَ بِهِ كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- وَ أُفَوِّضُ أَمْرِي إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبادِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- فَوَقاهُ اللَّهُ سَيِّئاتِ ما مَكَرُوا
(۴) وَ عَجِبْتُ لِمَنْ أَرَادَ الدُّنْيَا وَ زِينَتَهَا كَيْفَ لَا يَفْزَعُ إِلَى قَوْلِهِ- ما شاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَإِنِّي سَمِعْتُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ بِعَقَبِهَا- إِنْ تَرَنِ أَنَا أَقَلَّ مِنْكَ مالًا وَ وَلَداً. فَعَسى‏ رَبِّي أَنْ يُؤْتِيَنِ خَيْراً مِنْ جَنَّتِكَ وَ عَسَى مُوجِبَةٌ
    
آقا امام صادق (عليه السّلام) فرمود: در شگفتم از كسى كه از چهار چيز مى‌هراسد چرا بچهار چيز پناهنده نميشود:
(۱) شگفتم از آنكه ميترسد چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل« حَسْبُنَا اَللّٰهُ‌ وَ نِعْمَ‌ اَلْوَكِيلُ‌ » خداوند ما را بس است و چه وكيل خوبى است زيرا شنيدم خداى جل جلاله بدنبال آن ميفرمايد:بواسطۀ نعمت و فضلى كه از طرف خداوند شامل حالشان گرديد باز گشتند و هيچ بدى بآنان نرسيد.
(۲) و شگفتم در كسى كه اندوهناك است چرا پناه نمى‌برد بفرمودۀ خداى عز و جل:« لاٰ إِلٰهَ‌ إِلاّٰ أَنْتَ‌ سُبْحٰانَكَ‌ إِنِّي كُنْتُ‌ مِنَ‌ اَلظّٰالِمِينَ‌ » زيرا شنيدم خداى عز و جل بدنبال آن ميفرمايد در خواستش را برآورديم و از اندوه نجاتش داديم و مؤمنين را هم چنين ميرهانيم.
(۳) و در شگفتم از كسى كه حيله‌اى در بارۀ او بكار رفته چرا بفرمودۀ خداى تعالى پناه نمى‌برد« وَ أُفَوِّضُ‌ أَمْرِي إِلَى اَللّٰهِ‌ إِنَّ‌ اَللّٰهَ‌ بَصِيرٌ بِالْعِبٰادِ »:كار خود را بخدا واگذار ميكنيم كه خداوند بحال بندگان بينا است)زيرا شنيدم خداى بزرگ و پاك بدنبالش مى‌فرمايد خداوند او را از بديهائى كه در بارۀ او بحيله انجام داده بودند نگه داشت.
(۴) و در شگفتم از كسى كه خواستار دنيا و آرايش آن است چرا پناهنده نميشود بفرمايش خداى تبارك و تعالى(« مٰا شٰاءَ اَللّٰهُ‌ لاٰ قُوَّةَ‌ إِلاّٰ بِاللّٰهِ‌ »)(آنچه خدا خواست همان است و نيروئى جز به يارى خداوند نيست)زيرا شنيدم خداى عز اسمه بدنبال آن ميفرمايد اگر چه مرا در مال و فرزند از خودت كمتر مى‌بينى ولى اميد هست كه پروردگار من بهتر از باغ تو مرا نصيب فرمايد (و كلمۀ:عسى در اين آيه بمعناى اميد تنها نيست بلكه بمعناى اثبات و تحقق يافتن است).
من لا يحضره الفقيه، ج‏۴، ص: ۳۹۲؛
الأمالي( للصدوق)، ص: ۶؛
الخصال، ج‏۱، ص: ۲۱۸.


کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن بنی هاشمی خمینی میباشد.

طراحی و پیاده سازی: FARTECH/فرتک - فکور رایانه توسعه کویر -